دسته بندی نشده

تأثیرات میوه خشک بر روی سلامتی

تأثیرات میوه خشک بر روی سلامتی  یکی از راه‌های تقویت سلامت بدن و افزایش عملکرد سیستم‌های مختلف آن، مصرف میوه تازه است. میوه‌ها سرشار از مواد غذایی و ویتامین‌هایی هستند. که بدن انسان برای کارکرد سالم و مؤثر خود به آن‌ها نیاز دارد. البته، ما تنها یک نوع میوه نباید بخوریم و برای دریافت مواد غذایی و ویتامین‌های گوناگون مورد نیاز بدن، باید میوه‌های متنوعی را به میزان قابل‌توجه مصرف کنیم. خود این مسئله کمی مشکل‌ساز است، زیرا در هر فصل انواع خاصی از میوه‌ها در بازار عرضه می‌شود.

و گزینه‌های ما برای خوردن میوه‌های متنوع محدود است. به همین دلیل، شاید راه جایگزین استفاده از انواع میوه خشک باشد. میوه خشک میوه‌ای است. که با اعمال روش‌های خشک کردن تقریبا تمام آب خود را از دست داده و مواد مغذی درون آن متراکم شده است. مصرف میوه خشک فواید زیادی برای سلامتی دارد. و در مقاله پیش‌رو به بررسی خواص میوه خشک و فواید مصرف میوه خشک بپردازیم.

مهمترین فواید مصرف خشک کدام است؟

در هر صورت آنچه همیشه می‌شنویم این است که رژیم غذایی سالم باید حاوی میوه‌ها و سبزیجات متنوع باشد اما پیدا کردن راهی جدید برای گنجاندن میوه‌ها در رژیم غذایی هم می‌تواند کاربردی باشد. میوه‌های خشک که از آنها صحبت کردیم، گزینه‌های خوبی هستند. میوه خشک میان‌وعده‌ای شیرین و مغذی است و 3.5 برابر بیشتر از میوه‌ی تازه فیبر و مواد مغذی دارد. میوه‌های خشک منبعی غنی از فیبر و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و می‌توانند فواید فراوانی برای سلامتی به همراه داشته باشند. ما نیز در ادامه به برخی از خواص و فواید مصرف میوه خشک برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

خواص اعجاب آور مصرف میوه خشک بر سلامتی!

در حالی که خوردن میوه‌های کامل و تازه فواید زیادی دارد خیلی از این فواید در محصولات مشابه خشک شده نیز وجود دارد. با استخراج ساده‌ی محتوای آب موجود در میوه، می‌توان میوه خشکی تهیه کرد که میان‌وعده‌ای سالم و شیرین است و می‌توان آن را به سادگی نیز به هر جایی حمل کرد و البته فواید زیادی هم برای سلامتی به همراه دارد. اما آیا همه‌ی انواع میوه خشک‌ها برای ما مفید هستند؟

در ادامه‌ی این مطلب در مورد فواید و خواص میوه خشک برای سلامتی صحبت می‌کنیم تا با شناخت بیشتری نسبت به این خوشمزه‌ها، آنها را در سبد غذایی خود قرار دهید.

خواص میوه خشک: 1. تامین‌کننده‌ی بی‌بدیل مواد معدنی

تأثیرات میوه خشک بر روی سلامتی  فرآیند خشک کردن میوه‌ها باعث می‌شود تراکم مواد غذایی در آن‌ها بیشتر از میوه‌های تازه باشد. برای مثال، اگر میوه‌ای دارای عناصر آهن یا پتاسیم باشد و شما میوه خشک شده‌ی آن را بخورید، مقدار بیشتری از این مواد مغذی را دریافت خواهید کرد. بنابراین، خوردن میوه خشک می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را به مقدار زیاد تأمین کند.

خواص میوه خشک برای کنترل دیابت: 2. کاهش ریسک ابتلا به دیابت از طریق کنترل قند خون

میوه خشک نسبت به میوه‌های تازه حاوی قند بیشتری است. با وجود این، مصرف میوه خشک می‌تواند در کاهش ریسک بروز دیابت و کنترل قند خون مؤثر باشند. بسیاری از میوه‌های خشک‌شده مانند کشمش، حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. یکی از فواید آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی و بدن، بهبود کارکرد انسولین خون و کنترل بهتر قند خون است. اگر میزان قند خون به نحو بهتری کنترل شود، ریسک بروز دیابت هم تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

فواید مصرف میوه خشک بر مکانیزم دفاعی بدن: 3. افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن بویژه زنان باردار

مصرف انواع مختلف میوه خشک می‌تواند فواید و خواصی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن را برای سلامتی به همراه داشته باشد. میوه خشک‌های حاوی ویتامین C به ویژه بسیار مفید هستند. ویتامین C موجود در میوه خشک‌ها نه تنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بلکه برای بهبود کیفیت پوست و مبارزه با عفونت‌ها نیز می‌تواند مفید باشد. این مساله بویژه برای بالا بردن ایمنی بدن مادران باردار اهمیت بالاتری پیدا می‌کند. به همین دلیل است که مصرف انبه خشک در دوران بارداری محبوبیت زیادی دارد.

خواص میوه خشک برای معده و روده: 4. بهبود عملکرد گوارش و جلوگیری از بیماری‌هایی نظیر یبوست

تأثیرات میوه خشک بر روی سلامتی  اکثر میوه‌ها دارای فیبر غذایی هستند و میوه خشک نیز به دلیل فرآیند خشک کردن و از دست دادن آب، حاوی فیبر متراکم شده و بیشتری است. فیبر غذایی برای سلامت سیستم گوارشی بدن بسیار مهم است. روده حاوی باکتری‌های مفیدی است که این فیبر را جذب کرده و اسیدهای چرب رشته کوتاهی تولید می‌کنند که برای سلامت روده مفید هستند. همچنین، فیبر محلول می‌تواند آب بیشتری را جذب مدفوع کرده و حجم آن را زیاد کند. به این صورت، حرکت مدفوع در طول روده‌ی بزرگ آسان‌تر می‌شود و مشکل یبوست کاهش پیدا می‌کند.

فواید میوه خشک برای مغز استخوان: 6. کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مهلک استخوانی

افرادی که مبتلا به پوکی استخوان و یا مستعد ابتلا به آن هستند، کمبود ویتامین D و کلسیم بسیار شایع است. این مسئله به ویژه در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. برای کاهش ریسک بروز پوکی استخوان و افزایش سلامت استخوان‌ها باید ویتامین D و کلسیم مورد نیاز بدن تأمین شود. از بین میوه‌های خشک، آلو خشک حاوی مقادیر کافی ویتامین D و کلسیم است و می‌تواند از شکستن استخوان‌ها و ضعیف شدن آن‌ها جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: آیا میوه خشک چاق کننده است؟

خواص میوه خشک برای سلامت قلب: 7. جلوگیری از بروز لختگی در رگ‌ها

میوه‌های خشک در مقایسه با میوه‌های تازه حاوی مقادیر بیشتری آنتی‌اکسیدان هستند. یکی از فواید و خواص آنتی‌اکسیدان‌ها جلوگیری از اکسیده شدن کلسترول LDL و انسداد رگ‌های خونی در بدن است. برای مثال، خوردن توت خشک می‌تواند از لخته شدن خون در رگ‌های خونی جلوگیری کند. این مساله به نوبه‌ی خود باعث می‌شود خون به آسانی در رگ‌ها جریان پیدا کرده و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *