دسته بندی نشده

خواص میوه خشک چیست؟

خواص میوه خشک چیست؟ تاریخچه میوه خشک میوه‌های خشک از دیرباز به ‌عنوان منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. و توانسته‌اند در تمام طول سال ماندگاری داشته باشند. سوابقی وجود دارد که فرهنگ‌های ایرانی و عربی بیش از هزار سال پیش از زردآلو خشک استفاده می‌کردند. در آمریکای شمالی، گیلاس و زغال اخته خشک می‌شد تا مردم را در سفرهای طولانی در قرن نوزدهم حفظ کنند. امروزه این مواد مغذی فقط در زمستان‌ها مصرف نمی‌شوند. بلکه به عنوان تنقلات مفید به سبد غذایی بسیاری از مردم جهان اضافه شده است.

روش‌های خشک کردن میوه

روش‌های مختلفی برای خشک کردن میوه وجود دارد. یکی از قدیمی‌ترین آنها این است که میوه خود را زیر نور خورشید قرار دهید. و به طور مرتب بچرخانید تا رطوبت به طور یکنواخت تبخیر شود. پختن در فر فرآیند خشک شدن را سرعت می‌بخشد، اما اگر مراقب نباشید. به راحتی می‌سوزد. یکی از روش‌های مدرن استفاده از دستگاه خشک کن میوه و سبزی است. از هر روشی که برای خشک کردن استفاده شود، محصول نهایی غذایی است که دوام بیشتری دارد، در برابر پوسیدگی مقاوم‌تر و بسیار خوش طعم است. اما آیا سالم است؟ برای پاسخ به آن، بررسی دقیق‌تر حقایق تغذیه‌ای میوه‌های خشک ضروری است.

فواید میوه خشک چیست؟

فواید میوه خشک به دلیل کربوهیدارت، کالری و فیبر بالای آن است. به طور کلی، رایج‌ترین ریزمغذی‌های موجود در میوه‌های خشک عبارتند از: ویتامین A ویتامین سی کلسیم اهن پتاسیم برای مثال، کشمش سرشار از ویتامین C و آهن است. از طرف دیگر آلو، ویتامین A بیشتری دارد. یک فنجان میوه خشک مخلوط تقریباً حاوی این میزان مواد مغذی است: کالری: 480 پروتئین: 4 گرم چربی: 0 گرم کربوهیدرات: 112 گرم فیبر: 8 گرم شکر: 92 گرم

میوه خشک یا تازه؟ کدامیک بهتر است؟

خواص میوه خشک چیست؟ میوه خشک حاوی آب کمتری است و بنابراین منبع قوی‌تری از مواد مغذی است. میوه خشک سالم، که حاوی هیچ قند اضافه‌ای نیست، بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی در هر 100 گرم دارد. با این حال، کالری میوه خشک به طور قابل توجهی در هر 100 گرم بالاتر از میوه تازه است. بنابراین، این به شما بستگی دارد که کدام میوه‌های تازه و میوه‌های خشک در رژیم غذایی شما قرار می گیرند.

سلامت چشم

بیشتر میوه‌های خشک حاوی انواع ویتامین‌ها هستند. ویتامین‌های C و A در پیشگیری و کند کردن پیشرفت آب مروارید مفید هستند.

پیشگیری از پوکی استخوان

کلسیم برای حفظ استخوان‌های سالم ضروری است، به خصوص اگر در تلاش برای جلوگیری از شروع پوکی استخوان هستید. یکی از میوه‌های خشک که دارای میزان کلسیم بالایی است، کیوی است.

فواید میوه خشک برای معده

میوه‌های خشک تقریباً دو تا سه برابر فیبر بیشتری نسبت به میوه تازه خود دارند. بسیاری از ما به اندازه کافی فیبر نمی‌خوریم که برای حمایت از عملکرد گوارشی و کمک به کاهش سرعت هضم و جذب مواد غذایی مهم است. مصرف بیشتر فیبرِ میوه نیز با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی همراه است.

فواید میوه خشک برای پوست

میوه‌های خشک برای پوست مانند یک کرم صورت فوق العاده هستند که همه کارها را از جلوگیری از چین و چروک و خطوط ریز گرفته تا روشن کردن پوست انجام می‌دهد. این بدان معنی است که می‌توانید آنها را مستقیماً روی پوست خود بمالید یا به عنوان یک میان‌وعده استفاده کنید. بسیاری از برندهای معروف مراقبت از پوست از میوه‌های خشک در محصولات خود برای افزایش اثرات سلامتی استفاده می‌کنند. این چند میوه خشک برای سلامتی پوست بسیار مفید هستند:
میوه خشک برای لاغری، سلامت پوست و معده بسیار مفید است.

انجیر خشک

خواص میوه خشک چیست؟ انجیر خشک سرشار از ویتامین‌های مفیدی مانند ویتامین C، B6 و K است. این مواد مغذی به تنظیم تولید سبوم و جلوگیری از از دست دادن رطوبت پوست کمک می‌کنند. طبق مطالعات، انجیر رطوبت را افزایش می‌دهد و از چین و چروک و علائم پیری زودرس مانند خطوط ریز روی صورت و گردن جلوگیری می‌کند. انجیر خشک همچنین باعث تولید کلاژن می‌شود که چین و چروک را کاهش می‌دهد. ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در انجیر همچنین به از بین بردن لکه‌های تیره و یکنواختی رنگ پوست کمک می‌کند و در نتیجه پوستی روشن و درخشان خواهید داشت. می‌توانید انجیر خشک را به‌ عنوان میان‌وعده میل کنید یا با ترکیب کردن آن با عسل و استفاده از آن به مدت 15 دقیقه، ماسک صورت درست کنید تا رطوبت آن وارد پوست شود و درخشندگی فوری داشته باشد.

برگه زردآلو

حتما قبلاً درباره اسکراب زردآلو شنیده‌اید یا از آن استفاده کرده‌اید. به دلیل خاصیت روشن‌کنندگی و پاکسازی منافذ پوست، معمولاً در کرم‌های صورت، لایه بردارها و اسکراب‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید با خوردن آنها نیز از فواید مشابهی بهره‌مند شوید. زردآلو خشک حاوی بتاکاروتن است. پس از خوردن غذا در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و می‌تواند محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید را برای جلوگیری از پیری و رنگدانه‌های پوست ایجاد کند. بتاکاروتن‌ها از آسیب پوست جلوگیری می‌کنند و به از بین بردن لکه‌های تیره یا رنگدانه کمک می‌کنند. در حالی که این ویتامین‌ها و مواد معدنی طبیعی موجود در میوه های خشک سیستم ایمنی ما را بهبود می بخشد و به بدن انرژی می بخشد، اما برای پوست ما نیز بسیار مفید هستند.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *