دسته بندی نشده

درمان دیابت با میوه خشک

درمان دیابت با میوه خشک به طور کلی می توان گفت میوه هایی که دارای قند بالایی هستند زمانی که خشک می شوند نیز قند آنها حفظ می شود و میوه هایی با قند کمتر نیز در زمان خشک شدن دارای قند بسیار پایینی هستند. در واقع با آگاهی از میزان قند هر میوه ای می توان به خاصیت آن برای دیابت پی برد و در صورت مناسب بودن از آن استفاده کرد.

در هر حالت به دلیل وجود میزان قند در انواع میوه های خشک زمانی که مورد سوء استفاده قرار می گیرند و به طور روزانه از آنها استفاده می شود می تواند در افرادی که هیچگونه مشکلی ندارند نیز مشکلاتی ایجاد کنند. ادامه به معرفی میوه خشک هایی با خواص بسیار از جمله کنترل دیابت اشاره خواهیم کرد.

پرتقال خشک

پرتقال یکی از میوه های زمستانی با خواص بسیار است که خشک کردن آن باعث بهره بردن از خواص آن در تمام فصل ها می شود. از جمله خواص میوه خشک برای دیابت که در پرتقال خشک نیز وجود دارد مقدار پایین قند در آنها است. از طرفی پرتقال خشک به عنوان خشکباری که سرشار از ویتامین C است می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی در فرد شود.

آیا روش مصرف میوه در حفظ ویتامین‌های آن نقش دارد؟

میوه‌های خام مانند سبزیجات، مقادیر ویتامین بالاتری دارند. بهتر است به جای مصرف آبمیوه از خود میوه استفاده شود. به دلیل وجود قند در برندهای مختلف آبمیوه‌های صنعتی، مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود و جایگزینی برای میوه محسوب نمی‌شود.

بهترین روش استفاده از میوه این است که در زمان مصرف، میوه از پوست خارج شود و همان موقع میل شود. میوه را باید سالم نگهداری کنیم. برش میوه و نگهداری آن در یخچال باعث می‌شود محتوای ویتامینی میوه از دست برود. همچنین توصیه می‌شود در طول روز از انواع میوه‌ها استفاده شود تا ویتامین‌های مختلف به بدن برسد.

آلو خشک

درمان دیابت با میوه خشک در واقع یکی از خواص میوه خشک برای دیابت کمک به کنترل این مشکل و نیز کاهش نشانه های آن است. آلوی خشک از جمله میوه خشک هایی است که می تواند باعث کنترل این بیماری و نشانه های آن شود. آلو خشک که در انواع غذا ها نیز قابل استفاده است نیاز مبرم بدن به انسولین را کاهش می دهد و به همین دلیل مکانیسمی شبیه به سایر میوه خشک ها از جمله سیب خشک دارد.

به طور کلی آلو خشک به عنوان یکی از میوه خشک هایی مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند باعث سبک شدن معده و نیز کاهش یبوست شود. از طرفی از جمله مشکلات شایعی که افراد مبتلا به دیابت از آن رنج می برند تکرر ادرار و به تبع آن احساس تشنگی بسیار است. این نشانه ها با مصرف به اندازه ی آلو خشک تا حد قابل توجهی کاهش می یابند.

گلابی خشک

با مصرف گلابی خشک  به عنوان یک میان وعده شیرین می‌توانید علاوه بر استفاده از خواص بی‌شمار آن، احساس گرسنگی یا میل خوردن شیرینی را نیز کاهش داد. گلابی خشک به عنوان یک میوه خشک مناسب دیابت  و با داشتن فیبر بالا قادر است مشکلات گوارشی افراد را نیز از بین ببرد و به آن‌ها احساس سیری بدهد.

این میوه خشک حاوی انواع ویتامین‌های گروه B نظیر تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک‌اسید، پیریدوکسین، بیوتین، فولیک اسید، کوبالامین و ویتامین C است. همان‌طور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره شد نباید در مصرف گلابی خشک زیاده‌روی کرد. یک گلابی کوچک یا چند اسلایس گلابی خشک می‌توان تمام نیاز بدن شما را تأمین کند.

توت‌فرنگی خشک

می‌توان با جرأت گفت که توت‌فرنگی خشک صدرنشین جدول خوشمزه میوه ‌های خشک است. در صورتی که به توت‌فرنگی حساسیت ندارید می‌توانید از طعم بی‌نظیر، رنگ زیبا و ظاهر چشم‌نواز آن در انواع دسر‌ها و شیرینی‌های خود استفاده کنید. توت‌فرنگی خشک با فیبر بالایی که دارد می‌تواند در فرد احساس سیری ایجاد کند. در نتیجه برای کسانی که رژیم لاغری دارند بسیار مفید است، زیرا مانع ریزه‌خواری در این افراد می‌گردد.

توت‌فرنگی سرشار از انواع ویتامین‌ها مخصوصاً ویتامینC  و آنتی‌اکسیدان است. این میوه خشک مناسب دیابت  می‌تواند قند و کلسترول خون را تنظیم کند و با کاهش سطح کلسترول بد LDL  و افزایش کلسترول مفید HDL خون از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند. میزان مجاز مصرف توت‌فرنگی خشک در روز حدود یک چهارم تا نصف فنجان است.

کشمش

کشمش خشک شده میوه انگور است و به دلیل میزان پایین قند در لیست میوه خشک مناسب دیابت قرار می‌گیرد. به طور معمول مقدار قند موجود در انگور پس از خشک شدن و تبدیل شدن به کشمش کاهش پیدا می‌کند، به همین دلیل جایگزین مناسب قند برای افراد دیابتی و کسانی که رژیم لاغری دارند، است.

خرما برای افراد مبتلا به دیابت خوبه یا مضره؟

بر طبق آمار و مطالعات انجام شده، کسانی که به دیابت مبتلا هستن، تمایل چندانی به خوردن خرما نشون نمی دن، چون بر طبق چیزی که در عرف مشهوره، فکر می کنن خرما سطح قند خونشون رو بالاتر می بره.

اما باید بگیم که، مطالعات متعدد ثابت کردن که چنین تصوری کاملاً اشتباهه. این مطالعات نشون می دن که با وجود اینکه قند زیادی در ترکسیبات خرما وجود داره. اما از نظر علمی تاثیر چندانی روی قند خون نداره و قند خون رو بعد از خوردن افزایش نمی دن.

بیشتر بخوانید: آشنایی با خواص میوه خشک برای لاغری

در طول روز چقدر خرما مصرف کنیم؟

در حالت عادی اگر دیابت ندارین می تونین خرمای زیادی در طول روز مصرف بکنین. اما چون ما در این متن مخاطبمون افراد دیابتی هستن. باید بهشون بگیم که در هر وعده فقط یک عدد خرما مصرف کنین. یعنی در طول روز بیشتر از سه عدد مصرف نکین.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *